Nie każdy wózek widłowy jest wyposażony fabrycznie w zabudowaną kabinę. Większość wózków widłowych czołowych posiada w standardzie jedynie metalową ramę bezpieczeństwa oraz daszek zabezpieczający operatora przed upadkiem unoszonego ładunku, a kabina jest dodatkową opcją.
Wybór kabiny w większości przypadków jest podyktowany koniecznością pracy wózka na zewnątrz, w zmiennych warunkach atmosferycznych - deszcz, wiatr, śnieg, wysoka lub niska temperatura. W takich okolicznościach wydajna i bezpieczna praca operatora wymaga zamontowania kabiny, chroniącej przed negatywnym wpływem czynników pogodowych. Kabina chroni również przed pyłem, hałasem, odpryskami i innymi niebezpiecznymi czynnikami w otoczeniu. Jeśli więc operator będzie pracować w warunkach, które mogą wpływać na jego bezpieczeństwo lub zdrowie, wózek z kabiną może być lepszym wyborem.
Kabina może posiadać również dodatkowe udogodnienia, takie jak klimatyzacja lub samo ogrzewanie, dodatkowe oświetlenie ułatwiające wykonywanie manewrów, czy nawet radio!
Wózki widłowe z kabiną mają tendencję do zajmowania więcej miejsca niż te bez kabiny (otwierane drzwi). Kabina może też ograniczać widoczność w niektórych kierunkach, co może być problematyczne w przypadku pracy w ciasnych przestrzeniach lub w obszarach wymagających precyzyjnych manewrów. W takich przypadkach wózek widłowy bez kabiny lub z częściową zabudową może być bardziej praktyczny.
Wózki widłowe z kabiną są też zazwyczaj droższe niż te bez kabiny. Jeśli operator nie będzie narażony na niebezpieczne warunki lub jeśli przestrzeń robocza nie jest problemem, można rozważyć wózek bez kabiny jako oszczędniejszą opcję.
Dostępnych jest wiele konfiguracji zabudowy wózka widłowego – poza pełną zabudową, jednym z najbardziej popularnych rozwiązań jest tzw. półkabina, czyli przednia szyba, daszek oraz tylna szyba – bez drzwi bocznych. Innym z częściej występujących rodzajów zabudowania jest sama przednia szyba wraz z daszkiem ochronnym. Alternatywą jest zabudowa plandekowa, która jest tańszym rozwiązaniem. Plandeki w zależności od typu wózka składają się z dwóch części bocznych oraz części tylnej. Całość mocowana jest do kabiny wózka widłowego za pomocą samoprzylepnych rzepów dostarczanych w komplecie. Taka osłona lepiej sprawdzi się w doraźnych pracach na zewnątrz, ponieważ w przypadku silnej ulewy, ze względu na brak wycieraczek na przedniej osłonie, widoczność w wózku może być ograniczona. Pełna kabina jest wyposażona w wycieraczkę na przedniej oraz tylnej szybie, dzięki temu w ulewne dni jest znacznie łatwiej pracować.
Ostateczny wybór zależy od indywidualnych potrzeb i okoliczności. Warto mieć na uwadze komfort pracy operatora oraz uwzględnić warunki pracy wózka oraz czas pracy na zewnątrz, by odpowiednio dopasować rozwiązanie pod własne potrzeby. Przed podjęciem decyzji warto rozważyć wymienione czynniki oraz skonsultować się z dostawcą wózków widłowych, aby uzyskać dalsze porady i informacje.
Zadzwoń lub napisz do nas po więcej informacji!