Icon
Katalog wózków widłowych MAXIMAL 2023 - LGS Service

Niezawodne wózki widłowe i urządznia magazynowe

Oferta

Zanim kupisz nowy wózek widłowy

czyli jaki wózek widłowy jest najlepszym wyborem dla Twojej firmy?

Nowe wózki widłowe

Zanim zdecydujesz się na wybór wózka widłowego, powinieneś dokładnie przeanalizować jaki wózek widłowy będzie najlepszym rozwiązaniem właśnie dla Twojej firmy. Na ostateczny wybór wózka widłowego powinna mieć wpływ nie tylko cena, ale przede wszystkim jego funkcjonalność w zakresie spełniania potrzeb Twojego przedsiębiorstwa, w tym m.in.:

Gdzie wózek widłowy będzie pracował?

  • Na zewnątrz czy wewnątrz, a może tu i tu?
  • Po jakiej nawierzchni będzie jeździł (kostka, beton, droga szutrowa itd.)?
  • W jakich warunkach pogodowych (deszcz, śnieg, a może tylko latem)?
  • Jeżeli wewnątrz to czy są jakieś ograniczenia – wysokości masztu? Promienia zawracania? Ciężaru wózka? Wymogi czystości? Braku spalin itd.?

Co będzie robił (jakie zadania wózek widłowy będzie wykonywał):

  • Wożenie palet do magazynu, z magazynu, załadunki na samochód, rozładunki kontenera, obsługa regałów?
  • Czy ładunek jest na nośniku typu paleta lub innym, czy też nie?
  • Wymiary ładunku i waga?
  • Wielozmianowość pracy?
  • Intensywność użytkowania (ilość mth w miesiącu)?

Istotnym elementem w wyborze odpowiedniego wózka widłowego powinien być tzw. TCO (całkowity koszt eksploatacji) – bieżące koszty eksploatacji (części zamienne), koszty przeglądów, serwisowania, napraw, koszty związane z pracą urządzenia transportu wewnętrznego — koszty energii — paliwa, gazu lub energii elektrycznej, w zależności od wyboru rodzaju napędu wózka widłowego.


Podstawowe parametry przy wyborze wózka na przykładzie wózka czołowego:

NAPĘD WÓZKA WIDŁOWEGO

Napęd elektryczny, diesel czy może LPG?

Wózki widłowe z napędem elektrycznym najczęściej wykorzystywane są do prac w pomieszczeniach zamkniętych, takich jak hale produkcyjne czy magazyny, ale możemy z nich korzystać także przy wykonywaniu pracy na zewnątrz. Ich użytkowanie wewnątrz pomieszczeń zamkniętych jest bezpieczne dla pracowników, ponieważ charakteryzują się brakiem emisji spalin. Zaletą napędu elektrycznego jest przyspieszenie, płynność jazdy, precyzyjność manewrów i niewielkie rozmiary silników. Ograniczeniem maszyny jest bateria, która zazwyczaj wymaga kilkugodzinnego ładowania. Obecnie coraz częściej stosuje się baterie litowo-jonowe, które to w przeciwieństwie do baterii kwasowych można szybko doładowywać, wydłużając czas pracy wózka. W hali lub magazynie powinno się znajdować specjalne stanowisko, gdzie można podłączyć baterię. Wśród maszyn z napędem elektrycznym mamy modele z silnikami prądu stałego — DC oraz wózki z silnikami prądu zmiennego — AC. Ten drugi typ cieszy się większą popularnością, ponieważ zastosowanie technologii prądu zmiennego wpływa na lepszą efektywność pracy urządzenia.

Wózki spalinowe z silnikiem diesla pracują na otwartych przestrzeniach. Nie powinno się ich użytkować w pomieszczeniach zamkniętych, ze względu na trujące spaliny. Są to jednak najbardziej wytrzymałe, wydajne i oszczędne jednostki szczególnie przy dużych udźwigach. Wózki widłowe z instalacją LPG stanowią dobrą alternatywę dla firm, które użytkują maszynę zarówno w terenie otwartym, jak i w pomieszczeniach. W silnikach LPG stosowane są najnowocześniejsze filtry zmniejszające ilość spalin.

UDŹWIG WÓZKA WIDŁOWEGO

Właściwy udźwig wózka widłowego – na co zwrócić uwagę.

Jednym z najważniejszych parametrów „widlaka” jest jego udźwig. Kupując maszynę do firmy, powinniśmy pamiętać, że udźwig podany przez producenta jest udźwigiem katalogowym dla ściśle określonych warunków. Udźwig określamy na podstawie środka ciężkości ładunku oraz wysokości podnoszenia i dobieramy zgodnie z wytycznymi producenta. Tak, np. w przypadku ładunku niewymiarowego, wózek widłowy o udźwigu trzech ton, może podnieść tylko 1 tonę ładunku. Inną sprawą, która powoduje spadek udźwigu, jest dodatkowo zamontowany osprzęt, np. chwytak czy przesuw boczny. Osprzęt oddala środek ciężkości ładunku oraz sam potrafi dość dużo ważyć.

MASZT WÓZKA WIDŁOWEGO

Jaki rodzaj masztu wybrać?

Rodzaj masztu determinuje, na jaką wysokość możemy podnieść ładunek. Do wyboru mamy trzy podstawowe rodzaje masztów:

  • Simplex – wózek wyposażony jest w jedno ramię, w którym porusza się karetka wózka.
  • Duplex – wózek posiada podwójną ramę, jedna część masztu wysuwa się z drugiej części.
  • Triplex – maszt wózka składa się z trzech części.

Istotnym parametrem przy wyborze masztu jest tzw. wolny skok wideł, czyli do jakiej wysokości możemy podnieść widły, nie wysuwając masztu poza jego wartość spoczynkową. Dla przykładu, jeżeli używamy wózka widłowy, który załadowuje i rozładowuje nam kontenery / naczepy to możemy użyć masztu najprostszego typu simplex, ale gdy w naczepie samochodu musimy postawić paletę na palecie i ograniczeni jesteśmy sufitem, to wykorzystamy do tego maszt z jak największym wolnym skokiem, czyli np. triplex.

OGUMIENIE

Ogumienie wózka widłowego.

Do wyboru mamy dwa główne rodzaje opon: opony pełne — superelastyczne lub opony pneumatyczne. Pierwszy rodzaj opon posiada dłuższą żywotność niż opony pneumatyczne. Przeznaczone są do pracy na równym terenie. Doskonale się sprawdzą w magazynie lub na hali. Zaletą ich jest, że nie są narażone na przebicia. Ten walor zmniejsza ryzyko nieplanowanego przestoju pracy. Natomiast opony pneumatyczne charakteryzują się lepszą amortyzacją. Ta cecha przyczynia się do dłuższej żywotności belki skrętnej.

Jeżeli masz wątpliwości lub nie jesteś pewien jaki wózek widłowy będzie najlepszym rozwiązaniem dla Twojej firmy — skontaktuj się z naszymi doradcami, którzy dzięki swojemu wieloletniemu doświadczeniu w branży są w stanie zaproponować rozwiązania idealnie dopasowane do Twoich potrzeb oraz możliwości.

Zapytaj specjalistę

Wózki magazynowe

klasyczne i elektryczne wózki magazynowe wspomagające operatora

Magazynowe wózki widłowe, czyli popularne paleciaki, w różnych konfiguracjach są wykorzystywane w niemal każdej firmie i branży. W pracach magazynowych stanowią nieocenioną pomoc, znacznie ułatwiając oraz przyspieszając zaplanowane działania. Ze względu na przepisy prawne (w Polsce Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych oraz innych pracach związanych z wysiłkiem fizycznym), które zabraniają ręcznego przemieszczania ładunków o określonej wadze, nawet najprostsze wózki paletowe często wyposażane są w dodatkowe zasilanie elektryczne.

Magazynowe wózki widłowe nie tylko pomagają w transporcie towarów, ale również w ich kompletacji, a nawet składowaniu. Dzięki niewielkim rozmiarom są stosowane również do rozładunku i załadunku towarów, nawet bezpośrednio z wnętrza ciężarówki. Niewielki rozmiar to jedno, ale inną ważną zaletą, ze względu na zasilanie elektryczne, jest odciążenie ciała człowieka w pracach magazynowych. I tak np. wózki z podestem pomagają w transporcie na duże odległości, dzięki czemu operator maszyny nie musi dziennie pokonywać ogromnych dystansów. Dostępne w ofercie wózki widłowe z wysuwanym masztem umożliwią składowanie towaru na regałach, lub bezpośrednio paleta jedna na drugiej. 

 

Znajdziesz tu wszystkie dostępne modele wózków. A jeśli potrzebujesz więcej informacji,
możesz skontaktować się telefonicznie z naszym biurem handlowym lub napisać do nas.
Więcej informacji w zakładce kontakt.


Wózki czołowe elektryczne

wózki przeznaczone do pracy z ładunkami o masie od 1 do 5 ton

Wykorzystanie elektrycznych wózków widłowych 

Wózki widłowe z napędem elektrycznym najczęściej wykorzystywane są w zamkniętych halach, np. magazynowych czy produkcyjnych, ze względu na to, że spełniają nawet najbardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji spalin, z bardzo prostej przyczyny, w ogóle tych spalin nie wytwarzają.

Widłowe wózki elektryczne rzadziej stosowane są do prac na zewnątrz, ze względu na wrażliwość baterii na czynniki atmosferyczne oraz wzmożone drgania na nierównym terenie, natomiast dzięki wykorzystaniu nowych technologii producenci elektrycznych wózków widłowych sprawiają, że te urządzenia stają się bardziej uniwersalne i coraz częściej są użytkowane również w warunkach zewnętrznych.

Cechy ,,elektryków”

Elektryczne wózki widłowe cechują się nie tylko brakiem emisji spalin, ale również niskim poziomem generowanego hałasu, wysoką precyzją przy manewrowaniu (między innymi ze względu na powolne dojeżdżanie po puszczeniu hamulca), płynnością działania (dzięki zastosowaniu prądu zmiennego AC, który poprawia efektywność np. poprzez generowanie pełnej mocy przy pracy w większym obciążeniem).

Baterie do widłowych wózków elektrycznych

Wózki widłowe z napędem elektrycznym zasilane są poprzez baterie, które stanowią również element przeciwwagi dla wózka widłowego. Najczęściej spotykane są dwa typy baterii, tradycyjne baterie kwasowo-ołowiowe oraz baterie litowo-jonowe. Te pierwsze wymagają większego nakładu pracy, np. poprzez regularne dolewanie wody destylowanej (ponieważ woda odparowuje), czy rzadsze, ale również stosowane odsiarczanie akumulatora. Obecnie większość baterii tego typu produkowane jest w myśli „maintenance-free” i dzięki swojej budowie nie wymaga już zwiększonego dbania o konserwację baterii. Z reguły w takich bateriach elektrolit występuje w postaci żelu (więc odpada konieczność dolewania wody), taki typ baterii określa się mianem bezobsługowych. Drugi typ akumulatorów, czyli baterie litowo-jonowe są całkowicie bezobsługowe, a dodatkowo dużo lepiej znoszą krótkie ładowania, dzięki czemu mogą być doładowywane podczas przerw, dzięki czemu wydłuża się czas pracy na jednej baterii i eliminujemy ewentualne przestoje potrzebne na jej wymianę.

Poniżej znajdziesz wszystkie dostępne modele wózków z kategorii wózków czołowych elektrycznych.

Jeżeli nie jesteś pewien, który wózek wybrać i potrzebujesz więcej informacji, skontaktuj się telefonicznie z naszym biurem handlowym lub napisz do nas. 

Więcej informacji w zakładce kontakt.


Wózki czołowe spalinowe Diesel

wózki spalinowe z silnikiem Diesla przeznaczone do pracy z ładunkami o masie od 1,8 do 5 ton

Wykorzystanie wózków z silnikiem spalinowym Diesel

Chociaż wózki widłowe z silnikiem Diesla spełniają rygorystyczne normy dotyczące emisji spalin, to ze względu na szkodliwość wydzielanych gazów, najczęściej wykorzystywane są do prac w otwartych przestrzeniach. Ze względu na solidność konstrukcji, trwałość silników oraz odporność na warunki atmosferyczne, stanowią idealne rozwiązanie dla prac na zewnątrz.

Cechy „spalinówek” z silnikiem Diesla

Spalinowe wózki widłowe tego rodzaju są stosunkowo tanie w użytkowaniu ze względu na niskie zużycie paliwa, oczywiście ich ostateczny koszt eksploatacji, jak w każdym przypadku, związany jest kosztami surowca paliwowego. Natomiast w porównaniu do silników benzynowych spalanie mają na niższym poziomie, co sprawia, że początkowo większa inwestycja będzie się zwracać. Wysokoprężny silnik i wysoki moment obrotowy powodują, że wózki tego typu doskonale sprawdzają się do ciężkich ładunków i pracy w trudnym terenie.

Terenowe wózki widłowe

Jeśli już o pracy w trudnym terenie mowa to właśnie w tym celu powstały jeszcze bardziej wyspecjalizowane maszyny, czyli terenowe wózki widłowe. Na pierwszy rzut oka wyróżnia je solidniejsza konstrukcja z większym prześwitem oraz duże opony z szerszym, głębszym i bardziej drapieżnym bieżnikiem. To co na pierwszy rzut oka niewidoczne to kwestia napędu na dwa lub na cztery koła. Terenowe wózki widłowe radzą sobie zatem z nierównym, wyboistym lub grząskim terenem. Z większą sprawnością pokonują wzniesienia, a także dzięki np. szerszemu rozstawowi kół gwarantują większą stabilność. Z tych przyczyn najczęściej takie maszyny można spotkać w budownictwie i przemyśle ciężkim, nierzadko znajdą swoje zastosowanie w tartakach czy kamieniołomach, a także rolnictwie.

 

Znajdziesz tu wszystkie dostępne modele wózków. A jeśli potrzebujesz więcej informacji,
możesz skontaktować się telefonicznie z naszym biurem handlowym lub napisać do nas.
Więcej informacji w zakładce kontakt.


Wózki czołowe spalinowe LPG

gazowe wózki widłowe klasy podstawowej

Wykorzystanie wózków widłowych z silnikiem spalinowym LPG

Wózki widłowe LPG często określane są mianem uniwersalnych, ponieważ z powodzeniem mogą pracować zarówno w warunkach zewnętrznych oraz wewnątrz hal czy magazynów. Nie są aż tak wrażliwe na warunki atmosferyczne jak wózki elektryczne i nie emitują aż tyle szkodliwych substancji co wózki z silnikiem Diesla. Stanowią więc pewnego rodzaju kompromis pomiędzy wózkami z tymi typami zasilania. Natomiast by zachować pełnie bezpieczeństwa w pracy wewnątrz pomieszczeń warunkiem jest jednak dobra wentylacja i stosowanie odpowiednich filtrów. Gazowe wózki widłowe sprawdzą się zatem w mieszanych warunkach pracy, np. podczas rozładunku i załadunku towarów wraz z przewiezieniem na magazyn.

Cechy wózków gazowych

Wykorzystanie wózków widłowych z napędem LPG pozwala wyeliminować długie przestoje w pracy w przypadku wyczerpania się paliwa, ponieważ wymiana butli gazowej z reguły odbywa się szybko i sprawnie. Największą zaletą gazowych wózków widłowych jest ich wszechstronne użycie, w przeciwieństwie do wózków z silnikiem Diesla, które ogranicza praca w zamkniętych halach. Przy zastosowaniu odpowiednich filtrów redukujących emisję spalin z powodzeniem mogą być one użytkowane wewnątrz magazynów.

Butle gazowe do wózków widłowych

Najczęściej gazowe wózki widłowe zasilane są gazem w postaci płynnej LPG, natomiast na rynku dostępne są modele zasilane lub przystosowane do zasilania gazem ziemnym CNG. Powszechniejsze jest to pierwsze rozwiązanie, butle z gazem LPG są łatwiej dostępne, można je przechowywać pod niższym ciśnieniem, a ścianki butli mogą być cieńsze i co za tym idzie lżejsze. Konstrukcja butli ma charakter syfonowy, dlatego z reguły butle ułożone są poziomo, by umożliwić jak najdokładniejsze opróżnienie butli.

 

Znajdziesz tu wszystkie dostępne modele wózków. A jeśli potrzebujesz więcej informacji,
możesz skontaktować się telefonicznie z naszym biurem handlowym lub napisać do nas.
Więcej informacji w zakładce kontakt.


Wózki widłowe dostępne od ręki

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą wózków widłowych dostępnych od ręki w naszym magazynie.


Przegląd modeli wózków widłowych

Model Udźwig Środek ciężkości Rodzaj napędu Maks. wysokość podnoszenia Ilość kół jezdnych Prędkość jazdy
FD25T 2500 kg 500 mm spalinowy / Diesel 6500 mm 4 19 km/h
FD30T 3000 kg 500 mm spalinowy / Diesel 6500 mm 4 18.5 km/h
FD35T 3500 kg 500 mm spalinowy / Diesel 6500 mm 4 18.5 km/h
FDTA25-A2W(18)3 2500 kg 500 mm spalinowy / Diesel 3500 mm 4 18/17.5 km/h
FDTA30 3000 kg 500 mm spalinowy / Diesel 6500 mm 4 19/18 km/h
FDTA35-A2W(18)3 3500 kg 500 mm spalinowy / Diesel 4350 mm 4 19/18 km/h
FDTA45 4500 kg spalinowy / Diesel 6500 mm 4 19/18 km/h
FDTA50 spalinowy / Diesel 6500 mm 4
FDTA70 spalinowy / Diesel 6500 mm 4
FLTA25 2500 kg 500 mm Spalinowy, LPG 3500 mm 4 18/17.5 km/h
FLTA30 3000 kg 500 mm Spalinowy, LPG 4 19/18 km/h
FLTA35-A2WH3 3500 kg 500 mm LPG 4800 mm 4 19/18 km/h
FGLTA25 2500 kg 500 mm Spalinowy, LPG 6500 mm 4 18/17.5 km/h
FGLTA30 3000 kg 500 mm Spalinowy, LPG 6500 mm 4 19/18 km/h
FGLTA35 3500 kg 500 mm Spalinowy, LPG 6500 mm 4 19/18 km/h
FBA15-JZ 1500 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 4 16/15 km/h
FBA18-JZ 1800 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 4 16/15 km/h
FBA20-JZ 2000 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 4 16/15 km/h
FBA25-JZ 2500 kg 500 mm elektryczny 4800 mm 4 16/15 km/h
FBA30-JZ 3000 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 4 16/15 km/h
FBA35-JZ 3500 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 4 16/15 km/h
FBAA15-YJ 1500 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 4 16/15 km/h
FBAA18-YJ 1800 kg 500 mm elektryczny 4800 mm 4 16/15 km/h
FBAA20-YJ 2000 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 4 16/15 km/h
FBAA25-YJ 2500 kg 500 mm elektryczny 4800 mm 4 16/15 km/h
FBAA30-YJ 3000 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 4 16/15 km/h
FBAA35-YJ 3500 kg 500 mm elektryczny 4800 mm 4 16/15 km/h
FB16S-MJZ 1600 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 3 13 km/h
FB18S-MJZ 1800 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 3 13 km/h
FB20S-MJZ 2000 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 3 13 km/h
FBAX45-YT2 4500 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 4 20/19 km/h
FBAX50-XYT2 5000 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 4 20/19 km/h
FD18T-C2W 1800 kg 500 mm spalinowy / Diesel 6500 mm 4 20/19 km/h
FD25T-C2W 2500 kg 500 mm spalinowy / Diesel 6500 mm 4 20/18 km/h
FD35T-C2W 3500 kg 500 mm spalinowy / Diesel 6500 mm 4 20/18 km/h
FD50T-C2W 5000 kg 600 mm spalinowy / Diesel 6500 mm 4 20/19 km/h
FD18T-C4W 1800 kg 500 mm spalinowy / Diesel 6500 mm 4 20/19 km/h
FD25T-C4W(9A)3 2500 kg 500 mm spalinowy / Diesel 4 20/19 km/h
FD35T-C4W 3500 kg 500 mm spalinowy / Diesel 6500 mm 4 19/18 km/h
PTE15-C 1500 kg 600 mm Elektryczny 115 mm 3 4,5/4,8 km/h
PTE12-N 1200 kg 600 mm Elektryczny 115 mm 1 koło napędowe 4,6/4,8 km/h
PTE15-N (PT15-M1L) 1500 kg 600 mm Elektryczny 115 mm 1 napędowe 4,6/4,8 km/h
PS16N 1600 kg 600 mm Elektryczny 5500 mm 1 napędowe 6/7 km/h
PSE10L-C 1000 kg 600 mm Elektryczny 3500 mm 1 napędowe 4/4,3 km/h
PSE15L-C 1500 kg 600 mm Elektryczny 3600 mm 1 napędowe 4/4,4 km/h
PSE12B 1200 kg 600 mm Elektryczny 3600 mm 1 napędowe 4,2/4,5 km/h
PSE12N 1200 kg 600 mm Elektryczny 3600 mm 1 napędowe 4,2/4,5 km/h
PT20N 2000 kg 600 mm Elektryczny 120 mm 1 napędowe 7,5/8 km/h
PT25N 2500 kg 600 mm Elektryczny 120 mm 1 napędowe 6/7 km/h
PTB20-C 2000 kg 600 mm Elektryczny 120 mm 1 napędowe 6 km/h
PTE20-N 2000 kg 600 mm Elektryczny 115 mm 1 napędowe 4,8/5,2 km/h
PTE20-B 2000 kg 600 mm Elektryczny 115 mm 1 napędowe 4,2/4,6 km/h
PT15-M1L 1500 kg 600 mm Elektryczny 115 mm 1 napędowe 4,2/4,4 km/h
PTE20-C 2000 kg 600 mm Elektryczny 120 mm 1 napędowe 5,5/6 km/h
PS12N 1200 kg 600 mm Elektryczny 3600 mm 1 napędowe 7/8 km/h
PS20N 2000 kg 600 mm Elektryczny 4600 mm 1 napędowe 6/7 km/h
PT16L 1600 kg 600 mm Elektryczny 120 mm 1 napędowe 5,7/6 km/h
PT20L 2000 kg 600 mm Elektryczny 120 mm 1 napędowe 5,7/6 km/h
PT25L 2500 kg 600 mm Elektryczny 120 mm 1 napędowe 5,5/6 km/h
PTE18L 1800 kg 600 mm Elektryczny 120 mm 1 napędowe 5/5,2 km/h
ECL15B 1500 kg 600 mm Elektryczne 3600 mm 1 napędowe 4,4/4,7 km/h
PS12L 1200 kg 600 mm Elektryczny 4600 mm 1 napędowe 6 km/h
PS16L 1600 kg 600 mm Elektryczny 4600 mm 1 napędowe 5,7/6 km/h
PS20L 2000 kg 600 mm Elektryczny 4600 mm 1 napędowe 5,4/6 km/h
PS12DL 1200 kg 600 mm Elektryczny 3600 mm 1 napędowe 5,5/6 km/h
PS16DL 1600 kg 600 mm Elektryczny 4600 mm 1 napędowe 5,5/6 km/h
T30N 3000 kg Elektryczny 4 6/9 km/h
T50N 5000 kg Elektryczny 4 6/9 km/h
OPL25N 2500 kg 1200 mm Elektryczny 115 mm 4 9/12 km/h
PT20P-C 2000 kg 600 mm Elektryczny 120 mm 1 napędowe 7/9 km/h
PT25P-C 2500 kg 600 mm Elektryczny 120 mm 1 napędowe 6,5/9 km/h
FB16S-MHJZ 1600 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 3 12/13 km/h
FGLTA45 4500 kg 500 mm Spalinowy, LPG 6500 mm 4 25/24 km/h
FGLTA50 5000 kg 500 mm Spalinowy, LPG 6500 mm 4 27/25 km/h
FBAX25-YWL 2500 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 4 15/15 km/h
FBAX30-YWL 3000 kg 500 mm elektryczny 6500 mm 4 15/15 km/h
EPT15H 1500 kg 600 mm Elektryczny 115 mm 3 4/5 km/h