Icon

udźwig nominalny, resztkowy, rezydualny

Udźwig wózka widłowego

Baner LGSMaximal wozki widlowe udzwigi 1000x750 3

Udźwig wózka widłowego

udźwig nominalny, resztkowy, rezydualny

Udźwig nominalny, udźwig resztkowy, udźwig rezydualny – czym są te terminy? Jak dobrać wózek widłowy pod względem udźwigu? Podnosimy zagadnienie udźwigu wózka widłowego.

Udźwig to parametr, od którego najczęściej zaczynamy poszukiwanie i dobieranie wózka, i nic dziwnego, ponieważ to właśnie on determinuje czy nasz wózek widłowy będzie w stanie w ogóle podnieść docelowy ładunek. Bardzo często producent wskazuje na udźwig wózka już w nazwie np. FDTA35 lub FBA25.

Udźwig nominalny

Taka wartość nazywana jest udźwigiem nominalnym - jest to maksymalna, bezpieczna wartość obciążenia jaką jest w stanie podnieść wózek widłowy do określonej wysokości. Określana jest też udźwigiem znamionowym ze względu na konieczność wskazania tej wartości na tabliczce znamionowej, która musi być umieszczona na każdym wózku widłowym.

Czy udźwig nominalny stanowi zatem jedyne kryterium pozwalające na odpowiednie dopasowanie wózka pod względem wagi docelowego ładunku?

Nie. Istotniejszy jest udźwig resztkowy, przez niektórych, ze względu na bezpośrednie tłumaczenie nazywany udźwigiem rezydualnym. Jest to rzeczywista zdolność podnoszenia wózka ponad ustaloną przy udźwigu nominalnym wysokość, lub z innym niż nominalnym środkiem ciężkości.

Najczęściej podawany środek ciężkości ładunku dla czołowych wózków widłowych to 500mm. Dla wózków z większym udźwigiem, powyżej 5 ton zwykle wynosi 600mm, podobnie jak dla reach trucków. Od każdej reguły mogą występować wyjątki, dlatego warto upewnić się jaka wartość środka ciężkości jest podana dla wybranego przez nas modelu.

Udźwig przy środku ciężkości najlepiej sprawdzić na diagramie udźwigu wózka widłowego.

Czy zatem musi być tak, że musimy kupować wózek z udźwigiem grubo na wyrost, tylko po to żeby móc umieszczać wszystkie nasze ładunki na ostatnim poziomie składowania?

Dla zobrazowania wyobraźmy sobie taką sytuację:

  1. Posiadamy wózek widłowy o udźwigu nominalnym wynoszącym 1600kg dla środka ciężkości 500mm.
  2. Chcemy podnieść ładunek, który w całości mieści się na europalecie (której środek ciężkości wynosi 600mm) na wysokość 6m.
  3. Z diagramu wynika, że przy takim środku ciężkości i na docelową wysokość, nasz wózek jest w stanie podnieść ładunek trochę ponad 1100kg, natomiast ciężar naszej palety wynosi 1,2t.

Czy musimy zatem kupować od razu, cięższy, droższy wózek?

Nie zawsze. Zanim zdecydujemy się na wózek widłowy o większym udźwigu, przeanalizujmy na przykład jaki % ładunków stanowią te najcięższe. Może nie ma potrzeby składowania ich na najwyższym poziomie regału, stosu, umieszczajmy tam te, które są lżejsze.

Zmiana osprzętu na karetce lub ogumienia również może wpłynąć na podniesienie udźwigu resztkowego.

Podsumowując, na co należy zwrócić uwagę przy sprawdzaniu udźwigu:

  1. Ciężar ładunku
  2. Waga najcięższej podnoszonej palety, ładunku
  3. Max. wysokość podnoszenia, czyli wysokość ostatniej belki regału, stosu (+200mm)
  4. Wymiary ładunku, a stąd rzeczywisty środek ciężkości ładunku (dłużyce, gabaryty). W przypadku standardowych palet ładunek może na przykład wystawać poza paletę.
  5. Dodatkowo pozostaje kwestia ewentualnego osprzętu lub dodatków(np. rodzaj opon), z których będzie korzystał wózek.

Na przykład zawieszany przesuw boczny odsunie środek ciężkości, a wagę ewentualnych przedłużek do wideł należy dodać do całkowitej masy, która ma być przez wózek podnoszona.

Warto być precyzyjnym w przy określaniu parametrów pracy wózka, ponieważ lepiej być bardziej ostrożnym, niż nie doszacować i przeładować wózek.

W przypadku jakichkolwiek pytań i wątpliwości skontaktuj się z naszym działem handlowym, nasi doradcy czekają na Ciebie!