Specyficzne środowisko pracy w hurtowniach budowlanych w dużym stopniu determinuje wybór odpowiedniego wózka widłowego, który ma pracować w takich warunkach jak:
Praca głównie na zewnątrz lub w halach półotwartych sprzyja możliwości zastosowania wózków widłowych z silnikiem diesla, które zazwyczaj charakteryzują się większym udźwigiem i mocą niż wózki widłowe z napędem elektrycznym. Dzięki temu mogą przetransportować większą liczbę ładunków przy jednakowej liczbie wykonanych cykli pracy. Jednocześnie długie godziny pracy i wielozmianowość wymagają niezawodności, trwałości i szybkiej możliwości usuwania ewentualnych usterek. Dlatego dość istotna jest modułowość elementów umożliwiająca szybkie i sprawne przeprowadzanie prac serwisowych, nie powodując zbędnych przestojów w pracy magazynu. Wózki widłowe spalinowe nie wymagają też ładowania baterii, dlatego zawsze są gotowe do pracy. Naturalnym wyborem powinien więc być wózek widłowy z napędem spalinowym Diesla. Dobrą alternatywą są również wózki widłowe na gaz.
Kiedy mamy już wybrany rodzaj napędu, pora zastanowić się na kolejnymi parametrami. Dobór wózka widłowego powinien oczywiście być uzależniony od ciężaru ładunków, odległości, którą należy pokonać oraz wysokości, na którą potrzeba będzie unosić i składować towary.
Udźwig – to jeden z podstawowych kryteriów wyboru. W hurtowniach budowlanych zazwyczaj mamy do czynienia z ciężkimi paletami lub ładunkami niewymiarowymi. Musimy jednak pamiętać, że podawane w katalogu przez producenta parametry (środek ciężkości i wysokość unoszenia), dotyczą pracy teoretycznej tylko w określonych warunkach ze standaryzowaną paletą i równomiernie rozmieszczonym ładunkiem.
W przypadku niewymiarowego towaru wózek widłowy powinien mieć indywidualnie dobrany udźwig wynikający z parametrów transportowanego ładunku.
Wysokość unoszenia. W wielu składach budowlanych ze względu na oszczędność miejsca towary umieszczane są na znacznych wysokościach np. na regałach. Konieczny więc jest wybór odpowiedniego typu masztu, który umożliwi podnoszenie ładunków na pożądane wysokości, a prace będą przebiegać sprawnie.
Simplex - wózek widłowy wyposażony jest w jednoczęściowy maszt, na którym bezpośrednio umocowana jest karetka wózka, a podnoszenie ładunku odbywa się jednocześnie z wysuwem masztu w górę. Co za tym idzie taki maszt posiada dość ograniczoną wysokość unoszenia.
Duplex - wózek widłowy posiada podwójną konstrukcję masztu, jedna część masztu wysuwa się z drugiej części. Dzięki swojej konstrukcji (dopiero po osiągnięciu określonej wysokości wysuwana jest rama wewnętrzna – tzw. wolny skok wideł) wózek może manewrować w pomieszczeniach o ograniczonej wysokości, np. podczas rozładunku i załadunku na samochód ciężarowy.
Triplex – posiada dodatkową (trzecią) ramę wewnętrzną w stosunku do masztu Duplex, dzięki czemu posiada dużo wyższe możliwości robocze i doskonale sprawdza się w magazynach wysokiego składowania. Dodatkowe wyposażenie oferowane przy tego typu masztach zapewnia dużą precyzję operowania. Triplex posiada też największy „wolny wysuw wideł”.
Innym istotnym elementem przy wyborze wózka widłowego do hurtowni budowlanej powinien być rodzaj ogumienia – jeżeli teren placu hurtowni jest równy, najlepiej sprawdzą się opony pełne superelastyczne, które charakteryzują się dłuższą żywotnością i odpornością na przebicia, co zmniejsza ryzyko nieplanowanych przestojów w pracy magazynu. Z kolei opony pneumatyczne cechują się lepszym stopniem amortyzacji, dlatego będą odpowiednie w hurtowniach, gdzie wózki muszą poruszać się po nierównym podłożu lub przewozić delikatne ładunki.
Dokonując wyboru zakupu wózka widłowego do hurtowni budowlanej, należy wziąć pod uwagę wszystkie jego potencjalne zastosowania, a także dodatkowe wyposażenie. Jeżeli nie jesteś pewien swojego wyboru albo wolisz się upewnić czy nie ma bardziej optymalnych opcji dla Twojego przedsiębiorstwa – zapraszamy do kontaktu z naszymi doradcami.